Presse-information
Udsteder: Jan Larsen, jan.larsen@volvocars.com
Dato: 2015-08-19

Stor efterspørgsel efter Volvo XC90 topmodel

Tre fjerdedele af ordrerne på Volvo’s nye XC90 er på topmodellen Inscription.

Volvo har modtaget omtrent 57.000 ordrer på den nye XC90, hvilket overgår årets forventede salg på 50.000 enheder. Virksomheden må nu køre treholds skift på fabrikken i Göteborg for at imødekomme efterspørgslen.

”Når 76 procent af kunderne vælger topmodellen Inscription, kan man roligt sige, at vi har forskanset vores stilling som bilproducent i Premium segmentet,” siger Alain Visser, chef for marketing, salg og kundeservice hos Volvo Cars.

Den nye XC90 markerer starten på et nyt kapitel i Volvo’s historie. Modellen viser svenskernes fremtidige designsprog, ligesom den indeholder Volvo’s eget program af nye teknologier og udnytter den teknologi, der er til rådighed i kraft af den nye skalerbare produktarkitektur SPA.

Den nyeste opdatering af XC90-salget kom samtidig med offentliggørelsen af halvårsrapporten for første halvår 2015.

Volvo’s driftsresultat for årets første seks måneder er godt 1,6 milliarder svenske kroner (godt 1,3 mia. dkr.) sammenlignet med 968 millioner svenske kroner* i samme periode sidste år. Første halvårs indtægter beløber sig til 75.215 milliarder svenske kroner, samme tal for første halvår 2014 var 66.982 milliarder svenske kroner*.

Detailsalget i de første seks måneder af 2015 blev 232.284 biler, en lille stigning i forhold til samme periode sidste år, hvor Volvo solgte 229.013 biler. Det var primært Europa, der drev salget; salgskurven i Kina var flad og salget i USA stabilt.

”Første halvår ser godt ud,” siger Håkan Samuelsson, administrerende direktør og koncernchef for Volvo Cars. ”Siden 2010 har vi arbejdet på at implementere en fornyelsesplan, og første halvårs finansielle resultat viser, vi er på rette spor”.

Som del af en langsigtet strategisk ambition om at forstærke stillingen som global producent af biler i Premium segmentet investerer Volvo i en global plan for forandring og fornyelse. Planen bygger på en komplet fornyelse af produktprogrammet, og Volvo’s mål er at fordoble salget til omkring 800.000 biler om året på mellemlangt sigt.

I de første seks måneder af 2015 tog Volvo flere vigtige skridt hen mod opnåelsen af sine mål. Et af disse var etablering af et nyt produktionsanlæg i South Carolina. Byggeriet starter til efteråret, og i begyndelsen får det nye anlæg en produktionskapacitet på omkring 100.000 biler om året. Anlægget forventes at stå færdig i 2018.

*De sammenlignende tal for 2014 er tilrettede, sådan at forstå, at Volvo Car Group har valgt at fremlægge disse, som om de inkorporerede enheder altid har været kontrolleret af Volvo Car Group.

Powered by: